Toegankelijkheid, vindbaarheid, toepasbaarheid: eigenschappen die benadrukken dat de door ons beheerde collecties zijn bedoeld om te gebruiken. Door continu te werken aan een verbeterde bruikbaarheid van de collecties verhogen we de maatschappelijke waarde ervan.
Concreet betekent dit dat we onze dienstverlening herinrichten volgens het principe van digital first: we handelen klantvragen bij voorkeur digitaal af met betrouwbare inhoudelijke expertise. De fysieke dienstverlening wordt een premium service die door specialisten wordt verleend. Op afspraak en op aansprekende locaties in hartje Zwolle en Deventer, en misschien nog wel op andere plekken in Overijssel, die we delen met onze erfgoedpartners.
“Door een toevallige klik, na jarenlang onderzoek, met of zonder beperking… we hebben op een ongekende schaal digitale toegang tot archiefcollecties. Om in de groeiende informatie-weelde net die éne archiefparel te vinden wijst digitale dienstverlening de weg, zichtbaar en onzichtbaar. Ik ben trots dat we als Collectie Overijssel samen pragmatische oplossingen bedenken, experimenteren en dat we boven alles blijven leren van onze schatzoekers.”
Anna van der Meulen,
Adviseur digitale dienstverlening
Digital First is ook van toepassing op de manier waarop we intern werken. We werken samen in een moderne online omgeving en zorgen ervoor dat onze eigen kennis en informatie steeds beter digitaal ontsloten wordt voor onderling gebruik.
Dit maakt dat collega’s nog plezieriger en efficiënter hun werk kunnen doen, waardoor er ruimte ontstaat voor verdere verbetering en ontwikkeling. Onze collecties moeten zoveel mogelijk drempelvrij en flexibel ingezet en gecombineerd kunnen worden. Openheid in- en uitwisselbaarheid van onze systemen zal dan ook steeds fundamenteler worden in wat wij vragen van onze (software)leveranciers.